Marketing automation
Wat is marketing automation?
feb 15, 2021
Marketing automation is een technologie waarmee bedrijven marketing en sales taken kunnen stroomlijnen, automatiseren en meten. Hiermee creëer je een hoger operationele efficiëntie waardoor je kosten dalen en inkomsten stijgen.
Marketing automation ondersteund marketeers bij het stroomlijnen van hun leadgeneratie o.a. door segmentering, lead- nurturing en lead scoring. Ook het toepassen van ‘lifecycle-marketing’ via cross-sell, up-sell, retentie en ROI-monitoring is toepasbaar met marketing automation.
Vaak worden deze werkzaamheden via diverse software tools toegepast. Hierdoor moet een marketeer de diverse software eigen maken, databases koppelen en de cijfers handmatig samenvoegen om een overzichtelijker ROI meting te krijgen. De foutmarge hiermee is vaak groot of niet compleet.
Voordelen marketing automation ten opzichte van het gebruik van diverse
software tools:
Centrale marketing database.
Alle contact en marketinggegevens samengevoegd in 1 CRM, inclusief activiteiten, gedragingen en omzet van bedrijven of contacten.
Één marketing tool.
Een omgeving voor het maken, beheren en automatiseren van je marketing en sales processen. Denk dan aan e-mail, social media, chat, re-targeting, adwords analytics, CRM, sales pipeline etc.
Één ROI & Campagne analyse platform.
Een omgeving die met één handeling van het begin tot het eind inzichten geeft op je campagnes en ROI prestaties.
Dus één omgeving om snel te begrijpen wat werkt, wat niet en wat je kunt optimaliseren.
WAT IS MARKETING AUTOMATION NIET?
Een mooie naam voor e-mailmarketing met wat extra autoresponder functies:E-mail marketing is een onderdeel, maar zoals de term marketing automation suggereert, omvat marketing automation veel meer marketing kanalen. Bovendien combineert het complementaire interacties op analyse, marketing en sales.
Een oplossing die alleen marketing ten goede komt:
Ja en nee, lekker vaag hé? Inderdaad komt het de marketing ten goede, maar marketing automation is ontwikkeld om de samenwerking tussen marketing en sales te verbeteren wat uiteindelijk omzet en rendement verhogend is.
Een oplossing die zonder al te veel moeite rendement geeft?
Was dat maar waar, achterover leunen en kijken hoe de resultaten binnenkomen. Om te slagen is een strategie vereist die de juiste processen, mensen, content, en gegevens samenbrengt. Eenmaal ingericht en geadopteerd is het een kwestie van bijsturen en e.v.t. uitbreiden. De toewijding en input van een marketing team blijft altijd nodig maar door het gebruik van één platform kun je sneller schakelen, meten en rapporteren.
WIE GEBRUIKT MARKETING AUTOMATION?
Lange tijd was het alleen voorbehouden aan grote ondernemingen vanwege de hoge kosten voor de software (€30.000+ per jaar). De laatste 5 jaar zijn een aantal bedrijven opgericht die zich oriënteren op SMB’s.
Momenteel is marketing automation het grootste groeisegment. De early adopters waren voornamelijk actief in “business-to-business” (B2B) industrieën, zoals hightech / software, productie en zakelijke diensten. Maar steeds meer bedrijven in alle categorieën, inclusief de “business-to-consumer” (B2C) -industrieën, zoals de gezondheidszorg, financiële dienstverlening, media en entertainment, detailhandel adopteren de software voor real time betrokkenheid voor onderhoud en uitbreiden van klantrelaties gedurende de gehele lifecycle.
Wil je meer weten, boek dan een online workshop van 30 minuten hier:
Of bekijk onze website met alle informatie: https://sendtrix.nl/
Raymond Leffelaar
Marketing Automation Specialist