Marketing automation
Lead Nurturing
okt 19, 2020
Wat is nou precies Lead Nurturing en hoe pas ik dit toe?
Dit is een probleem waar veel organisaties/afdelingen tegen aan lopen. Lead Nurturing is simpelweg het warm houden van jouw Leads tijdens het traject van de eerste ontmoeting tot aankoop van het product. Hoe je dit het best doet lees je hieronder.
Lead Nurturing begint zoals vermeld bij het eerste contactmoment. Dit moment zal digitaal geregistreerd moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld het invullen van een formulier zijn, het bezoeken van een belangrijke pagina op jullie website of het downloaden van een White paper.
Na dit eerste contactmoment zijn de meeste Leads nog lang niet klaar om benaderd te worden over dit product, laat staan over te gaan tot koop. Het is dan ook de bedoeling om jouw Lead zo goed mogelijk warm te houden over het product of de dienst waar diegene interesse in heeft getoond.
Om de Lead betrokken te houden bij jouw organisatie zal je een Lead Nurturing campagne moeten opzetten via E-mail Marketing of Marketing Automation. Tijdens deze campagne ontvangt de Lead automatisch meerdere opeenvolgende E-mails over het betreffende product en/of dienst. Deze mails moeten bijdragen tot het aankoopproces van de klant. Zorg er dus voor dat deze mails zowel interessant zijn om te lezen(features/nieuwe modellen etc.) als belangrijk(kortingen/acties etc.).
De handelingen die een Lead vertoont op basis van jouw verstuurde E-mail Campagne dragen bij aan de Score die de Lead behaald. Door middel van deze Score kan je bepalen wanneer een Lead doorgezet wordt van de afdeling Marketing(waar de Lead-Nurturing campagne loopt) richting de afdeling Sales. De handelingen die punten bijdragen kunnen onder andere zijn het openen van een e-mail, het klikken op een link binnen een mail of het aanvragen van een proefperiode.
Wanneer de benodigde Lead-Score is behaald zal deze Lead doorgezet worden richting jullie Sales-afdeling. Door middel van Lead Nurturing weet de betreffende Accountmanager nu direct waarin de klant geïnteresseerd is en is de klant al warm gemaakt voor jullie product.
Eindresultaat ; een warme Lead doorgezet naar de afdeling Sales met minimale inspanning.
Ben je al overtuigd van Lead Nurturing of willen jullie dit zelf ervaren? Neem contact met ons op!