E-mail Marketing

Klantprofiel verrijking

dec 1, 2019

Het is een welbekend feit dat gepersonaliseerde E-mails beter converteren. Dit kan in de vorm van afbeeldingen, tekst en zelfs in de onderwerp regel. Hier heb je echter wel Data voor nodig! Dit vergaar je door middel van het proces genaamd Klantprofielverrijking. Denk er maar eens over na, welk van de volgende mails open jij sneller?

Unieke Deal! 10% korting op alle internationale vluchten! Wanneer gaat U op vakantie?
Droomt U alweer van {laatst bezochte vakantieland}? Ontvang direct 10% korting op alle internationale vluchten {aanhef} {achternaam}!

Personalisatie is een ongelofelijk belangrijk onderdeel van E-mail Marketing/Marketing Automation. Maar hoe begin je hiermee? Hoe vergaar je de data die je nodig hebt om de klant aan te spreken op een persoonlijke manier over informatie die hem/haar interesseert? Dit proces noemt men ook wel Klantprofiel verrijking.

Klantprofielverrijking

Nu is het natuurlijk geen optie om al jullie klanten te gaan nabellen of een standaard E-mail te sturen en te vragen wat de interesses van deze personen zijn. Dit proces zal je slim moeten inrichten door het gedrag van de klant in kaart te brengen en te meten. Waar klikt de klant op? Waar kijkt de klant naar en wat heeft hij/zij als laatst besteld? Al deze data zal opgeslagen moeten worden in jullie E-mail Marketing/Marketing Automation systeem. Daarnaast zal dit ook automatisch moeten gebeuren, behalve wanneer jullie 10 Online Marketeers fulltime aan het werk willen zetten om dit proces te stroomlijnen(niet ideaal!).

Om te kunnen beginnen met klantprofielverrijking zijn er wel een aantal zaken die je op orde moet hebben :

De klant/bezoeker moet óf al in het systeem staan of ingeschreven worden via een Formulier op jullie site.
De klant/bezoeker zal een Cookie moeten accepteren op jullie site.
Er zal een tracking-code vanuit jullie E-mail Marketing/Marketing Automation Systeem geplaatst moeten worden op jullie website(s).

Om de data van de klanten op de juiste manier te verzamelen zal je gebruik moeten maken van WorkFlows en Automations. We houden even het volgende voorbeeld aan, namelijk een Vakantiewebwinkel die net wilt beginnen met verrijken van hun klantendatabase.

De volgende zaken zijn voor de winkel van belang :

Aanhef(geslacht)
Voornaam/Achternaam
Interesse in type vakantie(Wintersport/Zomervakantie/Wandelvakantie etc.)
Laatst bezochte land via Organisatie
Waar de klant momenteel naar op zoek is

De bovenstaande gegevens zijn essentieel voor de Vakantiewebwinkel om gepersonaliseerde E-mails te versturen en de conversie te verhogen vanuit hun (maandelijkse) Nieuwsbrief en op Actie gebaseerde E-mails. Deze gegevens zullen op een slimme manier achterhaald moeten worden. Laten wij stap voor stap nagaan wat de Webwinkel zou kunnen doen om per categorie de juiste informatie te achterhalen.

Aanhef/Geslacht en Voornaam+achternaam :

Via Formulieren op de website(bijv. downloaden van reisbrochures of offerte aanvraag)
Via eerder geboekte vakanties

Interesse in Type Vakantie :

Webtracking, waar kijkt de klant naar?
Via eerder geboekte vakanties
Via klik/open gedrag in verstuurde Nieuwsbrieven

Laatst bezochte land via Organisatie :

Via eerder geboekte vakanties

Waar de klant momenteel naar op zoek is :

Webtracking, waar kijkt de klant naar?
Via Klik/Open gedrag in verstuurde Nieuwsbrieven
Via Formulieren op de website(bijv. downloaden van reisbrochures of offerte aanvraag)

Achter al deze mogelijkheden zit een WorkFlow. Deze WorkFlow schrijft het gedrag van de klant weg in een daarvoor bestemd klantveld. Wanneer een klant bijvoorbeeld een Formulier invult en daarin aangeeft graag aangesproken te willen worden met ‘Dhr.’ zal dit weggeschreven worden bij het veld ‘Aanhef’. Wanneer een klant bijvoorbeeld kijkt naar de webpagina ‘Last Minutes naar Curaçao’ zal in het veld ‘Waar de klant momenteel naar op zoek is’ Curaçao weggeschreven worden.

Dit proces kan enige tijd in beslag nemen, dit omdat de meeste bezoekers/klanten maar op één bepaald moment besluiten te gaan kijken naar een nieuwe aankoop/dienst. Wanneer de persoon in dit voorbeeld geïnteresseerd is in Wintersport zal je hoogstwaarschijnlijk pas data kunnen vergaren ná alle zomervakanties.

Nadat het Klantprofielverrijking proces is voltooid kan je overgaan tot Personalisatie van jullie E-mails!

Lees lekker door