E-mail Marketing

Personalisatie

dec 1, 2019

Het is een welbekend feit dat gepersonaliseerde E-mails beter converteren. Dit kan in de vorm van afbeeldingen, tekst en zelfs in de onderwerp regel. Dit proces noemt men ook wel personalisatie. Denk er maar eens over na, welk van de volgende mails open jij sneller?

Unieke Deal! 10% korting op alle internationale vluchten! Wanneer gaat U op vakantie?
Droomt U alweer van {laatst bezochte vakantieland}? Ontvang direct 10% korting op alle internationale vluchten {aanhef} {achternaam}!

Personalisatie is een ongelofelijk belangrijk onderdeel van E-mail Marketing/Marketing Automation. Maar hoe begin je hiermee? Hoe vergaar je de data die je nodig hebt om de klant aan te spreken op een persoonlijke manier over informatie die hem/haar interesseert? Dit proces noemt men ook wel Klantprofiel verrijking. Zijn jullie nog niet bekend met Klantprofiel verrijking? Lees hier meer!

Personalisatie

Nadat het Klantprofielverrijking proces is voltooid kan je gaan beginnen met gepersonaliseerd mailen op basis van vergaarde informatie en interesses van de klant/bezoeker. Maar hoe ga je deze data op de juiste manier gebruiken en wat kan je hier allemaal mee?

Elementen die je kan personaliseren :

Onderwerp Regel
Tekstelementen
Afbeeldingen
Landingspagina’s(zie Marketing Automation)

We houden nog steeds het voorbeeld aan van de Vakantiewebwinkel. Het doel is om één Nieuwsbrief te versturen naar het gehele klantenbestand waarbij iedere ontvanger het gevoel heeft dat hij/zij een persoonlijke E-mail ontvangt die voor hem/haar interessant is. Dit begint uiteraard bij de Onderwerp regel. Denk er goed over na dat deze regel zéér bepalend is voor het succes van jouw E-mail. Deze onderwerp regel moet er tussen alle andere mails uitspringen. Dit doe je door deze goed te personaliseren d.m.v. bijvoorbeeld aanhef/naam en interesse.

Nadat je de klant heb getriggerd met een goede onderwerp regel en de mail daadwerkelijk is geopend door de ontvanger is het zaak de boodschap ook te personaliseren. Denk hierbij aan in het beginsel aanhef/voor-/achternaam en daarna ook al redelijk snel een op maat gemaakte introductie alinea. Dit kan bijvoorbeeld een intro zijn over Zomervakanties voor de zonliefhebbers en een Intro over Wintersportvakanties voor de sneeuwliefhebber. Deze twee verschillende varianten zullen beide een in een apart blok staan en alleen getoond worden aan de bezoeker op basis van wat er in het veld ‘Interesse in type vakantie’ staat.

Voor de eerste afbeeldingen(en alle opvolgende) geldt dezelfde regel als voor het intro-blok. Je kan een afbeelding laten zien van een mooi zonnig strand voor de Zonaanbidder en een strakblauwe lucht met witte piste aan de wintersportfanaat op basis van de interesse die jij hebt weten te achterhalen van diegene. De mail zal dan ook twee afbeeldingen bevatten waarvan er maar één daadwerkelijk getoond wordt aan de ontvanger op basis van vergaarde interesse.

Nadat de ontvanger dit gepersonaliseerde bericht heeft gelezen is het zaak de klant duidelijk te maken wat het doel is van deze mail. Wat wil jij dat de klant doet? Is dat ingaan op een kortingsactie? Is dat enthousiast worden over een dienst of misschien is het wel contact opnemen met jullie? Wat het doel ook mag zijn, de realisering hiervan zal vele malen makkelijker worden door de uitgebreide personalisatie van jullie toekomstige E-mails!

Hebben jullie al een E-mail systeem die alle genoemde functionaliteiten bevat? Wij hebben zéér goede ervaringen met Mark-I E-mail Marketing Software. Bekijk hier alle functies.

Lees lekker door