In marketing is attribution, ook wel multi-touch attribution genoemd, de identificatie van een reeks gebruikersacties (‘gebeurtenissen’ of ’touch-points’) die bijdragen aan een gewenst resultaat. Marketing attribution biedt inzicht in welke combinatie van gebeurtenissen en volgorde leads beïnvloedt om tot een gewenste uitkomst te komen. Ook wel een conversie genoemd.

Attribution is toepasbaar op meerdere kanalen.
Externe kanalen zoals Facebook, LinkedIn of Google Ads etc. worden geïdentificeerd door gebruik van UTM. Feitelijk kun je elke source ondervangen met gebruik van UTM zolang ze op je website of een landing page terecht komen.

In je Marketing Automation software kun je ook interne functies zoals e-mail, chat, chat-bot, retargeting of website bezoeken gebruiken om attributions toe te passen.

Uiteindelijk genereert het systeem duidelijke statistieken met de diverse ingestelde touch-points en behaalde conversies.

Met dit rapport krijg je:

2d8cb8ae-e39b-42a9-9d08-c37abbbac6f2.png

Laten we eens kijken naar een Facebook-voorbeeld in de bovenstaande afbeelding. Als we dit lezen, kunnen we zien dat drie van de X personen die uw Facebook-pagina (Bron) hebben bezocht, op uw banner (Medium) hebben geklikt en vervolgens zijn geconverteerd. Dit is goed voor 25% van uw conversies over de geselecteerde periode.

Source distributie.
Het cirkeldiagram laat je snel zien welke bronnen tot de meeste conversies hebben geleid. De bronnen en hun percentages zijn hetzelfde als de kolom “Percentage van totaal” in de samengevoegd medium tabellen.

fbf9c1ff-71c1-43d5-9557-98d1eefcecc1.png

Touchpoints die tot een conversie leiden.
Onderstaande grafiek illustreert de reis die contacten hebben afgelegd die tot conversie hebben geleid door hun laatste drie contactpunten te laten zien.

Je kunt deze grafiek gebruiken om te bekijken welke touch-points tot de meeste conversies hebben geleid, en het traject dat klanten doorgaans volgen voordat ze converteren.

We kunnen bijvoorbeeld zien dat een klant interactie heeft gehad met een e-mail die is verzonden vanaf je account, waardoor ze een Instagram video zijn gaan bekijken en vervolgens op een Facebook banner hebben geklikt.

ff58d13e-7f64-4ba9-aa23-18ece0b66518.png

Tabel met attribution details.
In de tabel Conversion Attribution Details worden conversiegegevens op een gedetailleerder niveau opgesplitst. De weergegeven gegevens vallen binnen het door jou ingestelde tijdreeks. Hier zie je al je conversies, wanneer die conversies hebben plaatsgevonden en individuele contacten die zijn geconverteerd.

29c0cda1-a932-45ff-8d2b-6b1d27efacbb.png

Marketing automation is een technologie waarmee bedrijven marketing en sales taken kunnen stroomlijnen, automatiseren en meten. Hiermee creëer je een hoger operationele efficiëntie waardoor je kosten dalen en inkomsten stijgen.

Marketing automation ondersteund marketeers bij het stroomlijnen van hun leadgeneratie o.a. door segmentering, lead- nurturing en lead scoring. Ook het toepassen van ‘lifecycle-marketing’ via cross-sell, up-sell, retentie en ROI-monitoring is toepasbaar met marketing automation.

Vaak worden deze werkzaamheden via diverse software tools toegepast. Hierdoor moet een marketeer de diverse software eigen maken, databases koppelen en de cijfers handmatig samenvoegen om een overzichtelijker ROI meting te krijgen. De foutmarge hiermee is vaak groot of niet compleet.

Voordelen marketing automation ten opzichte van het gebruik van diverse

software tools:
Centrale marketing database.
Alle contact en marketinggegevens samengevoegd in 1 CRM, inclusief activiteiten, gedragingen en omzet van bedrijven of contacten.

Één marketing tool.
Een omgeving voor het maken, beheren en automatiseren van je marketing en sales processen. Denk dan aan e-mail, social media, chat, re-targeting, adwords analytics, CRM, sales pipeline etc.

Één ROI & Campagne analyse platform.
Een omgeving die met één handeling van het begin tot het eind inzichten geeft op je campagnes en ROI prestaties.
Dus één omgeving om snel te begrijpen wat werkt, wat niet en wat je kunt optimaliseren.

WAT IS MARKETING AUTOMATION NIET?

Een mooie naam voor e-mailmarketing met wat extra autoresponder functies:E-mail marketing is een onderdeel, maar zoals de term marketing automation suggereert, omvat marketing automation veel meer marketing kanalen. Bovendien combineert het complementaire interacties op analyse, marketing en sales.

Een oplossing die alleen marketing ten goede komt:
Ja en nee, lekker vaag hé? Inderdaad komt het de marketing ten goede, maar marketing automation is ontwikkeld om de samenwerking tussen marketing en sales te verbeteren wat uiteindelijk omzet en rendement verhogend is.

Een oplossing die zonder al te veel moeite rendement geeft?
Was dat maar waar, achterover leunen en kijken hoe de resultaten binnenkomen. Om te slagen is een strategie vereist die de juiste processen, mensen, content, en gegevens samenbrengt. Eenmaal ingericht en geadopteerd is het een kwestie van bijsturen en e.v.t. uitbreiden. De toewijding en input van een marketing team blijft altijd nodig maar door het gebruik van één platform kun je sneller schakelen, meten en rapporteren.

WIE GEBRUIKT MARKETING AUTOMATION?

Lange tijd was het alleen voorbehouden aan grote ondernemingen vanwege de hoge kosten voor de software (€30.000+ per jaar). De laatste 5 jaar zijn een aantal bedrijven opgericht die zich oriënteren op SMB’s.

Momenteel is marketing automation het grootste groeisegment. De early adopters waren voornamelijk actief in “business-to-business” (B2B) industrieën, zoals hightech / software, productie en zakelijke diensten. Maar steeds meer bedrijven in alle categorieën, inclusief de “business-to-consumer” (B2C) -industrieën, zoals de gezondheidszorg, financiële dienstverlening, media en entertainment, detailhandel adopteren de software voor real time betrokkenheid voor onderhoud en uitbreiden van klantrelaties gedurende de gehele lifecycle.

Wil je meer weten, boek dan een online workshop van 30 minuten hier:

Book Time with Me

Of bekijk onze website met alle informatie: https://sendtrix.nl/

Raymond Leffelaar
Marketing Automation Specialist

Wat is nou precies Lead Nurturing en hoe pas ik dit toe?

Dit is een probleem waar veel organisaties/afdelingen tegen aan lopen. Lead Nurturing is simpelweg het warm houden van jouw Leads tijdens het traject van de eerste ontmoeting tot aankoop van het product. Hoe je dit het best doet lees je hieronder.

Lead Nurturing begint zoals vermeld bij het eerste contactmoment. Dit moment zal digitaal geregistreerd moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld het invullen van een formulier zijn, het bezoeken van een belangrijke pagina op jullie website of het downloaden van een White paper.

Na dit eerste contactmoment zijn de meeste Leads nog lang niet klaar om benaderd te worden over dit product, laat staan over te gaan tot koop. Het is dan ook de bedoeling om jouw Lead zo goed mogelijk warm te houden over het product of de dienst waar diegene interesse in heeft getoond.

Om de Lead betrokken te houden bij jouw organisatie zal je een Lead Nurturing campagne moeten opzetten via E-mail Marketing of Marketing Automation. Tijdens deze campagne ontvangt de Lead automatisch meerdere opeenvolgende E-mails over het betreffende product en/of dienst. Deze mails moeten bijdragen tot het aankoopproces van de klant. Zorg er dus voor dat deze mails zowel interessant zijn om te lezen(features/nieuwe modellen etc.) als belangrijk(kortingen/acties etc.).

De handelingen die een Lead vertoont op basis van jouw verstuurde E-mail Campagne dragen bij aan de Score die de Lead behaald. Door middel van deze Score kan je bepalen wanneer een Lead doorgezet wordt van de afdeling Marketing(waar de Lead-Nurturing campagne loopt) richting de afdeling Sales. De handelingen die punten bijdragen kunnen onder andere zijn het openen van een e-mail, het klikken op een link binnen een mail of het aanvragen van een proefperiode.

Wanneer de benodigde Lead-Score is behaald zal deze Lead doorgezet worden richting jullie Sales-afdeling. Door middel van Lead Nurturing weet de betreffende Accountmanager nu direct waarin de klant geïnteresseerd is en is de klant al warm gemaakt voor jullie product.

Eindresultaat ; een warme Lead doorgezet naar de afdeling Sales met minimale inspanning.

Ben je al overtuigd van Lead Nurturing of willen jullie dit zelf ervaren? Neem contact met ons op!

Marketing Automation

Wat verstaan wij onder Marketing Automation?

Altijd de juiste boodschap versturen aan de juiste mensen op het juiste moment.Maar het gaat een stuk verder dan alleen maar gericht mails sturen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan dynamische content die getoond kan worden op basis van iemands gedrag. Met leadscoring is het mogelijk leads te belonen voor hun gedrag en zo snel inzichtelijk krijgen welke leads klaar zijn om zaken te doen. Wij geloven in de combinatie van sales en marketing in 1 systeem en daarom promoten wij SharpSpring.

SharpSpring

Steeds meer ondernemers zien nu de voordelen van Marketing Automation en zien hun business groeien. SharpSpring heeft dit jaar in Nederland en België enorm veel ontwikkelingen meegemaakt die er voor hebben gezorgd dat de groei zo hard is gegaan. En dat zonder miljoenen euro`s te besteden aan marketing kosten. Momenteel is SharpSpring verkrijgbaar is 16 landen, zijn er meer dan 1500 marketing bureau`s die SharpSpring verkopen.
Alle partners hebben meer dan 5 klanten gemiddeld.

In Nederland is er ook veel gebeurd:

SharpSpring is al 2x door Emerce gekozen als beste marketing automation platform. Inmiddels is SharpSpring een van de meest gebruikte software systemen in Nederland.
Mailexpert is trots om zich als enige platinum partner van SharpSpring te noemen.

Wil je meer weten over marketing automation of SharpSpring? Dan laten we dat graag zien in een live demo.

Tijdens een demo laten we je alles zien wat SharpSpring kan en hoe het werkt, en uiteraard wat het u kan opleveren!

Het verschil tussen Marketing Automation en e-mail marketing-software

Wij krijgen vaak de vraag, wat is het verschil tussen e-mail marketing en Marketing Automation?

E-mail marketing is waarschijnlijk al geruime tijd een standaard onderdeel van je marketingactiviteiten. De aangeboden e-mail software pakketten zijn voornamelijk gericht op het versturen van e-mail batches naar je bestaande klanten en het verzamelen van nieuwe inschrijvers of abonnees. Bovendien hebben de meeste aanbieders ook sharefuncties op social media en mogelijkheden om te segmenteren. Elke aanbieder onderscheidt zich door iets extra’s of speciaals aan te bieden. Pakketten scoren vooral door een zo gebruikersvriendelijk mogelijke e-mail editor aan te bieden.

De laatste tijd pretendeert een aantal e-mail marketing software aanbieders ook een Marketing Automation leverancier te zijn. Zij adverteren met functies die inderdaad een klein onderdeel vormen van een volwaardig Marketing Automation pakket. Denk dan aan een shopping cart verlaten functie en eenvoudig opeenvolgende e-mails verzenden (nurture campagnes).

Marketing Automation richt zich echter op het stroomlijnen, plannen, segmenteren, onderhouden en volgen van marketing campagnes. Het helpt ook terugkerende taken te automatiseren. Het biedt ook een betere gebruikerservaring en helpt klanten de juiste aankoopbeslissingen te nemen. Marketing Automation software heeft functies zoals e-mail marketing, het maken en beheren van campagnes, het verzamelen en opslaan van gegevens, gegevensanalyses en rapportages. Marketing Automation verbindt verschillende marketingkanalen, zoals social media, e-mail en Content Marketing, door gegevens te verzamelen en te analyseren.

Dus, e-mail marketing is een essentieel onderdeel van Marketing Automation, maar zeker niet andersom!

Marketing Automation kun je grofweg verdelen in drie segmenten.
Identificeren, profileren en anticiperen.

Feitelijk is Marketing Automation de missende schakel tussen je website en e-mail marketing. Het voordeel van SharpSpring is dat het ook geschikt is voor reguliere e-mails en ook een (gratis) CRM platform bevat.

Het gebruik van SharpSpring vervangt dus je huidige e-mail service provider, CRM en social media platform. Bovendien ondersteunt SharpSpring ook je Adwords en Google Analytics. Je hebt dus een systeem dat een aantal losse applicaties samenvoegt, vervangt en complimenteert. Bonus functies zijn een chatbot, video bellen, re-targeting platform en een sales dialer met transcriptie functie.

• E-mail service provider
• CRM
• Social Media Manager
• Adwords
• Google Analytics

Een aanvullend voordeel van SharpSpring is dat je een duidelijk inzicht krijgt in hoe je leads op je website zijn binnengekomen, denk dan aan Adwords, direct traffic, social media etc. Deze kanalen kunnen inclusief ROI berekeningen ook geïsoleerd worden om een nog beter inzicht in je campagnes en kosten te krijgen.

Bekijk hier alle functies.

Marketing Automatisering is in enkele jaren bij digitale marketeers een rage geworden. Onze klanten zijn onder meer B2B en B2C aanbieders, en zijn actief in verschillende sectoren, van detailhandel, productie tot professionele diensten. De meesten van hen gebruiken een Marketing Automation platform zoals SharpSpring van Sendtrix. Naast het aanbieden, ondersteunen, implementeren van SharpSpring biedt Sendtrix ook advies, strategische aanbevelingen en tactische hulp aan klanten.

Bekijk hier de 5 valkuilen

Content Marketing is een essentieel onderdeel van Marketing Automation

Marketing Automation staat of valt met de juiste content marketing. De kwaliteit van je webteksten, video’s, blogs, infographics en whitepapers is enorm belangrijk. Twee zaken zijn van essentieel belang bij je content-strategie: de inhoud en verspreiding.

De inhoud moet aansluiten op wat je lezer wil weten. Hij zoekt naar antwoorden op zijn vraag of uitdaging. Jij biedt die antwoorden in jouw specialisatie-gebied. Vergeet daarbij even je product of dienst, maar creëer content waar je potentiele of huidige relatie echt iets aan heeft. Wanneer iemand online ziet dat jij de expert bent in je vakgebied en jij mensen echt wilt helpen, zal men eerder geneigd zijn bij jou te kopen.

Bij de verspreiding gaat het erom dat je de content die je gemaakt hebt op het juiste moment, via het juiste kanaal en bij de juiste persoon aanbiedt. Zorg er daarom voor dat jouw content goed vindbaar, met behulp van eigen nieuwsbrieven, social media-kanalen etc.

Is je content gereed? Dan kun je hiermee concrete leads genereren. Dat doe je met behulp van Marketing Automation.

Conclusie: zonder goede Content Marketing geen Marketing Automation.

Het is een welbekend feit dat gepersonaliseerde E-mails beter converteren. Dit kan in de vorm van afbeeldingen, tekst en zelfs in de onderwerp regel. Dit proces noemt men ook wel personalisatie. Denk er maar eens over na, welk van de volgende mails open jij sneller?

Unieke Deal! 10% korting op alle internationale vluchten! Wanneer gaat U op vakantie?
Droomt U alweer van {laatst bezochte vakantieland}? Ontvang direct 10% korting op alle internationale vluchten {aanhef} {achternaam}!

Personalisatie is een ongelofelijk belangrijk onderdeel van E-mail Marketing/Marketing Automation. Maar hoe begin je hiermee? Hoe vergaar je de data die je nodig hebt om de klant aan te spreken op een persoonlijke manier over informatie die hem/haar interesseert? Dit proces noemt men ook wel Klantprofiel verrijking. Zijn jullie nog niet bekend met Klantprofiel verrijking? Lees hier meer!

Personalisatie

Nadat het Klantprofielverrijking proces is voltooid kan je gaan beginnen met gepersonaliseerd mailen op basis van vergaarde informatie en interesses van de klant/bezoeker. Maar hoe ga je deze data op de juiste manier gebruiken en wat kan je hier allemaal mee?

Elementen die je kan personaliseren :

Onderwerp Regel
Tekstelementen
Afbeeldingen
Landingspagina’s(zie Marketing Automation)

We houden nog steeds het voorbeeld aan van de Vakantiewebwinkel. Het doel is om één Nieuwsbrief te versturen naar het gehele klantenbestand waarbij iedere ontvanger het gevoel heeft dat hij/zij een persoonlijke E-mail ontvangt die voor hem/haar interessant is. Dit begint uiteraard bij de Onderwerp regel. Denk er goed over na dat deze regel zéér bepalend is voor het succes van jouw E-mail. Deze onderwerp regel moet er tussen alle andere mails uitspringen. Dit doe je door deze goed te personaliseren d.m.v. bijvoorbeeld aanhef/naam en interesse.

Nadat je de klant heb getriggerd met een goede onderwerp regel en de mail daadwerkelijk is geopend door de ontvanger is het zaak de boodschap ook te personaliseren. Denk hierbij aan in het beginsel aanhef/voor-/achternaam en daarna ook al redelijk snel een op maat gemaakte introductie alinea. Dit kan bijvoorbeeld een intro zijn over Zomervakanties voor de zonliefhebbers en een Intro over Wintersportvakanties voor de sneeuwliefhebber. Deze twee verschillende varianten zullen beide een in een apart blok staan en alleen getoond worden aan de bezoeker op basis van wat er in het veld ‘Interesse in type vakantie’ staat.

Voor de eerste afbeeldingen(en alle opvolgende) geldt dezelfde regel als voor het intro-blok. Je kan een afbeelding laten zien van een mooi zonnig strand voor de Zonaanbidder en een strakblauwe lucht met witte piste aan de wintersportfanaat op basis van de interesse die jij hebt weten te achterhalen van diegene. De mail zal dan ook twee afbeeldingen bevatten waarvan er maar één daadwerkelijk getoond wordt aan de ontvanger op basis van vergaarde interesse.

Nadat de ontvanger dit gepersonaliseerde bericht heeft gelezen is het zaak de klant duidelijk te maken wat het doel is van deze mail. Wat wil jij dat de klant doet? Is dat ingaan op een kortingsactie? Is dat enthousiast worden over een dienst of misschien is het wel contact opnemen met jullie? Wat het doel ook mag zijn, de realisering hiervan zal vele malen makkelijker worden door de uitgebreide personalisatie van jullie toekomstige E-mails!

Hebben jullie al een E-mail systeem die alle genoemde functionaliteiten bevat? Wij hebben zéér goede ervaringen met Mark-I E-mail Marketing Software. Bekijk hier alle functies.

Het is een welbekend feit dat gepersonaliseerde E-mails beter converteren. Dit kan in de vorm van afbeeldingen, tekst en zelfs in de onderwerp regel. Hier heb je echter wel Data voor nodig! Dit vergaar je door middel van het proces genaamd Klantprofielverrijking. Denk er maar eens over na, welk van de volgende mails open jij sneller?

Unieke Deal! 10% korting op alle internationale vluchten! Wanneer gaat U op vakantie?
Droomt U alweer van {laatst bezochte vakantieland}? Ontvang direct 10% korting op alle internationale vluchten {aanhef} {achternaam}!

Personalisatie is een ongelofelijk belangrijk onderdeel van E-mail Marketing/Marketing Automation. Maar hoe begin je hiermee? Hoe vergaar je de data die je nodig hebt om de klant aan te spreken op een persoonlijke manier over informatie die hem/haar interesseert? Dit proces noemt men ook wel Klantprofiel verrijking.

Klantprofielverrijking

Nu is het natuurlijk geen optie om al jullie klanten te gaan nabellen of een standaard E-mail te sturen en te vragen wat de interesses van deze personen zijn. Dit proces zal je slim moeten inrichten door het gedrag van de klant in kaart te brengen en te meten. Waar klikt de klant op? Waar kijkt de klant naar en wat heeft hij/zij als laatst besteld? Al deze data zal opgeslagen moeten worden in jullie E-mail Marketing/Marketing Automation systeem. Daarnaast zal dit ook automatisch moeten gebeuren, behalve wanneer jullie 10 Online Marketeers fulltime aan het werk willen zetten om dit proces te stroomlijnen(niet ideaal!).

Om te kunnen beginnen met klantprofielverrijking zijn er wel een aantal zaken die je op orde moet hebben :

De klant/bezoeker moet óf al in het systeem staan of ingeschreven worden via een Formulier op jullie site.
De klant/bezoeker zal een Cookie moeten accepteren op jullie site.
Er zal een tracking-code vanuit jullie E-mail Marketing/Marketing Automation Systeem geplaatst moeten worden op jullie website(s).

Om de data van de klanten op de juiste manier te verzamelen zal je gebruik moeten maken van WorkFlows en Automations. We houden even het volgende voorbeeld aan, namelijk een Vakantiewebwinkel die net wilt beginnen met verrijken van hun klantendatabase.

De volgende zaken zijn voor de winkel van belang :

Aanhef(geslacht)
Voornaam/Achternaam
Interesse in type vakantie(Wintersport/Zomervakantie/Wandelvakantie etc.)
Laatst bezochte land via Organisatie
Waar de klant momenteel naar op zoek is

De bovenstaande gegevens zijn essentieel voor de Vakantiewebwinkel om gepersonaliseerde E-mails te versturen en de conversie te verhogen vanuit hun (maandelijkse) Nieuwsbrief en op Actie gebaseerde E-mails. Deze gegevens zullen op een slimme manier achterhaald moeten worden. Laten wij stap voor stap nagaan wat de Webwinkel zou kunnen doen om per categorie de juiste informatie te achterhalen.

Aanhef/Geslacht en Voornaam+achternaam :

Via Formulieren op de website(bijv. downloaden van reisbrochures of offerte aanvraag)
Via eerder geboekte vakanties

Interesse in Type Vakantie :

Webtracking, waar kijkt de klant naar?
Via eerder geboekte vakanties
Via klik/open gedrag in verstuurde Nieuwsbrieven

Laatst bezochte land via Organisatie :

Via eerder geboekte vakanties

Waar de klant momenteel naar op zoek is :

Webtracking, waar kijkt de klant naar?
Via Klik/Open gedrag in verstuurde Nieuwsbrieven
Via Formulieren op de website(bijv. downloaden van reisbrochures of offerte aanvraag)

Achter al deze mogelijkheden zit een WorkFlow. Deze WorkFlow schrijft het gedrag van de klant weg in een daarvoor bestemd klantveld. Wanneer een klant bijvoorbeeld een Formulier invult en daarin aangeeft graag aangesproken te willen worden met ‘Dhr.’ zal dit weggeschreven worden bij het veld ‘Aanhef’. Wanneer een klant bijvoorbeeld kijkt naar de webpagina ‘Last Minutes naar Curaçao’ zal in het veld ‘Waar de klant momenteel naar op zoek is’ Curaçao weggeschreven worden.

Dit proces kan enige tijd in beslag nemen, dit omdat de meeste bezoekers/klanten maar op één bepaald moment besluiten te gaan kijken naar een nieuwe aankoop/dienst. Wanneer de persoon in dit voorbeeld geïnteresseerd is in Wintersport zal je hoogstwaarschijnlijk pas data kunnen vergaren ná alle zomervakanties.

Nadat het Klantprofielverrijking proces is voltooid kan je overgaan tot Personalisatie van jullie E-mails!

WorkFlows

WorkFlows, wat zijn dat eigenlijk en wat kan je hiermee? Voor de onervaren of beginnende E-Mail Marketeers blijft dit vaak een lastig onderwerp. Aan de hand van deze Whitepaper kan je eenvoudig een plan opstellen om jullie Mailverkeer te automatiseren door middel van WorkFlows. Deze Whitepaper is van toepassing voor alle Marketing Automation systemen.

Door middel van WorkFlows kan je allerlei processen binnen jullie E-mail/Marketing Automation-Systeem automatiseren, dit scheelt een hoop tijd en verhoogd de betrokkenheid van jullie klanten. Dit doordat de klant bijvoorbeeld specifieke informatie ontvangt over een bekeken product of dienst. Je kan uiteraard meer zaken regelen door middel van WorkFlows, hieronder enkele voorbeelden :

Klantendatabase up-to-date houden op basis van betrokkenheid(openen van mails)

Automatische Follow-up E-mails versturen op basis van acties van klant(klikken op een link in een E-mail)

Sales-Team informeren wanneer Lead klaar is om benaderd te worden.

Uitgebreide Drip-Campagne opzetten om het Marketing proces te automatiseren.

Ongeacht voor welk doel je een WorkFlow wilt instellen geldt altijd dezelfde regel; wat wil ik bereiken? Stel jezelf deze vraag en er ontstaat al snel een plan. Hoe ga je dit plan echter inrichten? In bijna alle bekende Marketing Automation Systemen richt je dit in door middel van Triggers en Filters.

Een Trigger is simpelweg de Actie die ondernomen moet worden door de klant of de score die moet worden behaald. Denk hierbij het klikken op een link in een E-mail, het bekijken van een specifieke pagina op jullie website of het downloaden van een Whitepaper.

Een Filter is een ‘Stop-punt’ waar een schifting plaats vindt op basis van ingestelde criteria. Denk hierbij aan ‘Heeft Mail geopend’ of ‘Is lid van de Maillijst’. Hierdoor zorg je ervoor dat alleen de juiste personen verder gaan in een Automation of juist tegengehouden worden op het ‘Filter-punt’.

Nu we bovenstaande informatie tot ons hebben genomen dienen wij te bedenken hoe onze WorkFlow begint, oftewel welke actie dient een Klant/bezoeker te ondernemen om lid te worden van de WorkFlow? Laten wij in dit geval als voorbeeld nemen ; “Wanneer een klant klikt op een link in een E-mail”.

De 1e Stap is dus “Wanneer een Klant klikt op een link in een E-mail”. Zodra dit is ondernomen door de betreffende klant/bezoeker is hij/zij direct lid van de betreffende WorkFlow. De volgende stap in de WorkFlow is in vele gevallen een ‘Wacht’ toevoegen. Deze ‘Wacht’(2e stap) is vrij te vertalen als een Stopbord voor een bepaalde tijd(bijv. wacht 2 dagen) of tot bepaalde condities zijn behaald. Een ‘Wacht’ valt dan ook onder de noemer ‘Filters’. Zodra of de aangegeven tijd of bepaalde conditie is behaald zal de klant doorstromen naar de volgende stap in de WorkFlow.

De 3e Stap bestaat vaak uit de daadwerkelijke handeling waarvoor de klant in deze WorkFlow zit, oftewel het doel van jouw Automation. Wil je de klant hier een Follow-up mail sturen of juist inschrijven voor een bepaalde lijst? De mogelijkheden zijn eindeloos, maar de keuze heeft wel degelijk invloed op de rest van het proces. Laten wij er even vanuit gaan dat versturen van een Follow-up E-mail als doel is vastgesteld.

In deze 3e stap informeer je de klant bijvoorbeeld over specifieke informatie van het bekeken product tijdens de 1e stap in het proces. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ; Klant heeft geklikt op link ‘Last Minutes: Curaçao’. Met de klik geeft de klant indirect aan geïnteresseerd te zijn in het aanbod van Last Minutes richting Curaçao, hier willen wij de klant dan ook specifiek mee benaderen tijdens de 3e stap.

Tijdens de 4e stap zou je wederom een ‘Filter’ kunnen toevoegen. Een voorbeeld hiervan is het in de gaten houden van de E-mail, is deze wel gelezen door de klant/bezoeker? Hierin zou je een Ja/Nee splitsing kunnen maken. Aan de ‘Ja’ kant(klant heeft mail gelezen) zou je kunnen beslissen dat de klant nu genoeg is benaderd en dat je hem/haar pas weer over een half jaar wilt benaderen met een E-mail(voeg ‘Wacht’ toe met 6 maanden tijd).

Aan de ‘Nee’ kant zou je aan kunnen geven dat je de klant nogmaals wilt benaderen zodat hij/zij alsnog de boodschap te zien krijgt die jij graag wilt vertellen aan de klant. Oftewel je voegt bij de ‘Nee’ kant nog een Actie toe in de vorm van een E-mail.

Het bovenstaande proces zou je eindeloos kunnen herhalen totdat de boodschap is aangekomen bij de bezoeker/klant. Let er echter goed op dat je een contact niet teveel benaderd, dit zorgt ervoor dat diegene zich sneller zal uitschrijven voor jullie Nieuwsbrieven.

Mochten er vragen zijn ontstaan over Triggers/Filters/Acties en Follow-up E-mails(Oftewel WorkFlows) schroom dan niet om ons om hulp te vragen.